Minoritska cerkev Lutkovno gledališče Maribor

Skok na vsebino


Minoritska cerkev Lutkovno gledališče Maribor - Uvodna stran

DAR, razstava Natalije R. Črnčec

... nagovor v tisoč različnih pomenih ...

Natalija R. Črnčec je svojo razstavo v bivši mariborski Minoritski cerkvi naslovila Dar. Čeprav kratka in morda zato skromna beseda pa v svojem pomenu nosi napoved in željo izobilja za tistega, kateremu je darilo namenjeno. Slikarka naslov razlaga kot veliko zadovoljstvo, celo občutek hvaležnosti, ker ji je dana ustvarjalnost in ker jo lahko deli z gledalci, obiskovalci trenutne razstave ali svojega ateljeja. Preobsežna ali vseobsežna čutenja predstavlja v slikah velikih razsežnosti, iz katerih se barva ter njena tekstura preko majhnih krogel razlije v prostor in ga zaobjame z obiskovalci vred. Spomni nas na velika platna Clauda Moneta, kjer je prisotna ideja navideznega prehajanja slikovnega prostora v resnični prostor, kot bi se naslikana vodna gladina želela razliti in razširiti onkraj meja slikovnega nosilca. Prav tako nam ustvari asociacijo z barvnimi polji abstraktnih ekspresionistov, katerih dela so jo navduševala v njenih ustvarjalnih začetkih. Vendar je umetnica naredila še korak več: našega očesa ne vara le z iluzijo barvnega nanosa, temveč nam dejansko ponuja množico okroglih teles, ki nas zavrtijo okoli svojih osi in prestavijo v tridimenzionalno modrino slikovnega prostora.
Razstavljena instalacija je navidezno lahkotna, kar je tudi umetničina želja, vendar za njen nastanek, rojstvo, je bilo potrebno veliko časa, natančnega študija in strpnega, natančnega slikarskega dela. Vse našteto, predvsem predanost in potrpežljivost, so lahko značajske značilnosti umetnice ali lastnosti, ki jih sociološko in antropološko pripisujemo pretežno ženskam. Zato brez zadržkov najdemo primerjavo tudi v umetniškem gibanju Pattern and Decoration (P&D), ki se je izoblikovalo kot svojevrstna reakcija na abstraktne smeri sredine 20. stoletja, na post slikovito abstrakcijo in minimalizem. Pripadniki so, zgledujoč se po tradicionalnih umetnih obrteh, poudarjali pomen ornamenta v visoki umetnosti. Z željo po zabrisovanju mej med umetnostjo in oblikovanjem so posnemali vzorce stenskih tapet, potiskanega blaga z geometrijskimi in cvetličnimi motivi, navdih so našli tudi v obrteh stare celine, severne Afrike, mehiških, rimskih in bizantinskih mozaikih. Zagovarjali so pomen dekorativnega v pretežno ženskih delih, ki pa so prav z njo dosegala odličnost.

Vendar nas o prekletstvu ženske izvirnosti poleg mnogih drugih stvari v mitologiji pouči tudi zgodba o Arahni, ki se je "ujela v lastno mrežo" nečimrnega prepričanja vzvišene popolnosti. Lepa mladenka je domnevala, da lahko v tkanju prekosi največjo mojstrico te obrti, samo boginjo Ateno. Vendar je morala biti prav zato, ker je bila njena tkanina imenitna, kaznovana; boginja jo je raztrgala, Arahna se je v žalosti in obupu obesila, Atena pa jo je spremenila v pajka, katerega zarod v večnosti plete mreže in visi na lastnih nitih.
V instalaciji Dar je izpostavljena težnja po ohranjanju videza naravnega urejenega kaosa s pomočjo precizno zasnovane mreže in nizanjem drobnih barvnih potez. Spominja na natančno in skrbno vezenje ali tkanje najfinejših niti, pa tudi na prve monumentalne mozaike ali dekorativno urejene modre emajlirane ploščice vrat boginje Ištar. V prvih trenutkih se v modrih prelivajočih tonih drobnih potez izgubimo kot v zasanjanem opazovanju vodne gladine ali neba, vendar nas v stvarnost vrne mrežna osnova, kot bi ponujala neke vrste varno, racionalno zatočišče. V likovnem jeziku mreža služi kot temeljna struktura organiziranja ploskve, prostora in oblike nasploh, v znanstvenem kot očesna mrežnica, na katero se ujamejo informacije vidnega sveta, v simbolnem kot prepletene božje dejavnosti, ki zbirajo ljudi za prehod v nebeško kraljestvo, in nenazadnje v sodobnem času družbena omrežja, v katerih se ljudje počutijo kot del večje celote, ki jim zagotavlja iluzorno pripadnost in zato socialno varnost. Temeljna oblika pod pravim kotom prekrižanih linij v aktivnem, zavrtenem procesu oblikuje krog ali kroglo – obliki, ki človeštvo pomirjata od začetkov verovanja in pojasnjevanja naravnih pojavov. Sklenjen krog kot sonce in tolažeča popolnost ter križ kot štirje vetrovi, strani neba, štirje osnovni elementi ...
Prepletajoča ali prelivajoča modrina, s katero umetnica napolnjuje notranjost nekdanje cerkve, ponuja vse, kar so taki prostori omogočali, odkar je človek začutil potrebo po njihovi gradnji. Krašenje z modrino fresk, vitrajev in mozaikov je poskušalo ujeti vsaj delček velike naravne modrine neba in voda, ki nas s svojo zmerno hladno barvitostjo pomirja.

dr. Nataša Smolič

Avtorica likovnih del in prostorske postavitve Natalija R. Črnčec
Avtorica strokovnega besedila dr. Nataša Smolič
Tehnična podpora Lutkovno gledališče Maribor

julij in avgust 2019
* Razstava bo na ogled pred projekcijami Letnega kina Minoriti in v času programa 30. Poletnega lutkovnega pristana.

DAR, razstava Natalije R. Črnčec

Sodelojuči

Natalija R. Črnčec (1972, Maribor)
Leta 1996 je diplomirala na Oddelku za likovno umetnost na Pedagoški fakulteti Maribor. Zaposlena je kot profesorica likovne umetnosti na Prvi in II. gimnaziji Maribor. Z različnimi umetniškimi projekti se že več kot dvajset let predstavlja na samostojnih in skupinskih razstavah.
 


Naša spletna stran uporablja piškotke s pomočjo katerih omogoča uporabo vtičnikov družbenih medijev, izboljšuje in prilagaja uporabniško izkušnjo ter analizira promet. Potrdite, da se strinjate z njihovo uporabo.

Več o uporabi piškotkov

Uporaba piškotkov na naši spletni strani

Kaj so piškotki?

Piškotki (angleško cookies) so kratke tekstovne datoteke, ki se lahko razpošiljajo in shranijo na vašem računalniku, pametnem telefonu ali kateri koli drugi napravi, ki dostopa do spletnih strani po internetu. Piškotke lahko uporabimo pri zbiranju informacij o načinu, kako uporabljate neko spletno stran, in posledično pri prilagajanju vsebin spletne strani ob vašem naslednjem obisku, največkrat z namenom, da je uporabnikova izkušnja boljša. V piškotku je običajno zaporedje črk in številk, ki se naloži na uporabnikov računalnik, ko ta obišče neko spletno stran. Ob vsakem ponovnem obisku bo spletna stran pridobila podatek o naloženem piškotku in uporabnika prepoznala.

Uporaba piškotkov na spletu ni nič novega. Več informacij o piškotkih lahko najdete na spletni strani www.aboutcookies.org, kjer so tudi navodila, kako jih pobrišete.

Vrste piškotkov

Nujno potrebni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo uporabo nujno potrebnih komponent za pravilno delovanje spletne strani. Brez teh piškotkov servisi, ki jih želite uporabljati na tej spletni strani, ne bi delovali pravilno (npr. prijava, nakupni proces, varnost ...).

Izkustveni piškotki

Tovrstni piškotki zbirajo podatke o tem, kaj uporabniki delajo na spletni strani, z namenom izboljšanja izkustvene komponente spletne strani (npr. katere dele spletne strani obiskujejo najpogosteje). Ti piškotki ne zbirajo informacij, po katerih bi lahko identificirali uporabnika.

Funkcionalni piškotki

Tovrstni piškotki omogočajo spletni strani, da si zapomni nekatere vaše nastavitve in izbire (uporabniško ime, jezik, regijo ...) ter zagotavlja napredne, uporabniku prilagojene funkcije. Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletni strani.

Piškotki za usmerjanje

Piškotki za usmerjanje so povezani s storitvami tretjih oseb (npr. oglaševalska in družabna omrežja), na primer gumba "Všečkaj" in "Deli z ostalimi". Tovrstni piškotki lahko omogočajo sledenje vašim dejanjem na spletu. Te piškotke urejajo in gostijo tretje osebe.

Piškotki, ki jih uporabljamo na tej spletni strani

Ime piškotka Avtor Opis
bcms_cookie_accepted
bcms_cookie_declined
LG Maribor Ta piškotka beležita vašo izbiro glede uporabe piškotkov na naši spletni strani.
_pk_ref
_pk_cvar
_pk_id
_pk_ses
...
Matomo Merjenje obiskanosti spletne strani z orodjem Matomo (ex Piwik).
Matomo politika zasebnosti / Onemogočite sledenje Matomo (opt-out)
__utma
__utmz
SID
LOGIN_INFO
use_hotbox
PREF
SSID
HSID
watched_video_id_list
demographics
VISITOR_INFO1_LIVE
YouTube Te piškotke nastavi videopredvajalnik YouTube.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google
_ga
__utma
__utmb
__utmc
__utmv
__utmz
SC
PREF
HSID
SSID
APISID
SAPISID
SNID
NID
GoogleAccountsLocale_session
AnalyticsUserLocale
GAPS
Google Maps Te piškotke nastavi zemljevid Google Maps.
Vrste piškotkov, ki jih uporablja Google

Nadzor piškotkov

Shranjevanje in upravljanje piškotkov je pod popolnim nadzorom brskalnika, ki ga uporablja uporabnik. Brskalnik lahko shranjevanje piškotkov po želji omeji ali onemogoči. Piškotke, ki jih je brskalnik shranil, lahko tudi enostavno izbrišete – za več informacij obiščite spletno stran www.aboutcookies.org. Vašo odločitev glede uporabe piškotkov na tej spletni strani vedno lahko spremenite s klikom na povezavo Piškotki.

Upravljalec piškotkov

Lutkovno gledališče Maribor.